تعریف رفتار حرفه‌ای

اخلاق کار، یعنی متعهد شدن ذهنی، روانی و فیزیکی فرد برای رسیدن به اهداف عالی سازمان و توسعه هرچه بیشتر آن است. اخلاق حرفه‌ای یکی از حوزه‌های اخلاق است که می‌خواهد به مسائل اخلاقی در حرفه‌های گوناگون پاسخ داده و اصولی خاصی را به تصویر بکشد.

منظور از اخلاق حرفه‌ای این است که افراد داوطلبانه و براساس ندای وجدان و فطرت خویش قوانین حرفه‌ای بودن را رعایت کنند حتی زمانی که الزام خارجی یا مجازاتی برای فرد وجود نداشته باشد. کسانی که از هنجارهای رفتار حرفه‌ای پیروی می‌کنند باعث جلب توجه همکاران و کارفرما نسبت به خود می‌شوند و در نتیجه امکان ارتقاء و موفقیت و پیشرفت شغلی در آن‌ها بیشتر می‌شود.

افراد حرفه‌ای در محل کار، چه ویژگی‌هایی دارند؟

مجموعه‌ای از ویژگی‌های اخلاقی مانند خوش اخلاقی، صداقت، قابل اعتماد بودن و … باید در محل کار رعایت شود تا مدیر و همکاران بتوانند به عنوان یک شخص حرفه‌ای به شما نگاه کنند. گاهی ما در محل کار نمی‌توانیم کنترلی بر خشم و عصبانیت خود داشته باشیم که این یکی از نکته ضعف‌های هر کارمندی محسوب می‌شود.

به دیگران احترام می‌گذارند

داشتن اخلاق خوب در هر شغلی باعث می‌شود همکاران را جذب خود کرده و محل کار را برای خودتان محیطی آرامش بخش کنید. احترام یعنی مراعات کردن و احترام قایل شدن برای ارزش‌ها، نجیب بودن، داشتن وقار و محترم شمردن همه‌ی مردم است. سعی کنید با روی گشاده وارد محل کار خود شوید با همکاران خود سلام و احوالپرسی کنید و همیشه لبخند ملایمی داشته باشید.

وقتی با عصبانیت و پرخاشگری با همکاران برخورد کنید نمی‌توانید عضو خوبی در جلسات گروهی برای پیشبرد اهداف سازمان باشید.

قابل اعتماد هستند

خیلی مهم است که شما بتوانید وظایفی که به عهده‌ی شما گذاشته شده است را در زمان مشخص انجام دهید، این گونه می‌توانید اعتماد مدیر سازمان را به خود جلب کنید. وقتی همکاران و مدیر سازمان بتوانند به شما، مهارت‌ها و مسئولیت‌پذیریتان اعتماد کنند، مسلما پروژه‌های مهم‌تری که باعث ارتقای شما می‌شود را راحت‌تر به شما می‌سپارند.

مسئولیت پذیر هستند

مسئولیت پذیری برای مدیران سازمان‌ها بسیار مهم است، مسئولیت‌پذیری یعنی شما مسئولیت کاری که انجام داده‌اید خودتان به عهده بگیرید حتی اگر اثرات منفی برایتان در پی داشته باشد. همیشه پاسخگوی کارها و اقداماتتان باشید و اگر از عهده‌ی انجام کاری برنمی‌آیید حتما موقع تحویل کار آن را بیان کنید و حتی می‌توانید درخواست کمک کنید.

صادق هستند

راست‌گویی و صداقت یکی از ویژگی‌های افراد اخلاق مدار است. افراد صادق ویژگی‌هایی مانند وفاداری، یک‌رنگی، راستی در عمل، صراحت در ارتباطات با همکاران و بسیاری ویژگی‌های مثبت دیگری دارند که باعث می‌شود هم از حاشیه‌ها به دور باشند و هم اینکه همکاران حس خوبی نسبت به آن‌ها داشته باشند.

برای افزایش مهارت‌های خود تلاش می‌کنند

یکی از رفتارهای حرفه‌ای در محل کار افزایش مهارت‌ها، توانایی‌ها، اطلاعات، دانش و شایستگی‌های خود در جهت حرفه‌ای بودن است. درست است که به مرور زمان با افزایش تجربه، شایستگی افراد بیشتر می‌شود ولی وقتی شخصی اقدام به افزایش توانایی‌های خود می‌کند باعث ارتقای شغلی و دستیابی به موفقیت‌های شغلی بیشتری نیز می‌شود. شایستگی به معنای توانایی فرد برای انجام درست یک شغل است که با یادگیری بیشتر می‌توان خدمات حرفه‌ای تری نیز ارائه داد.

مهارت مهم برای استخدام شدن و پیدا کردن کار مناسب

ارتباطات اجتماعی خوبی دارند

رفتار حرفه‌ای در محل کار ایجاب می‌کند که با تیم و گروه برای موفقیت و اهداف سازمان، مشارکت و همکاری داشته باشید. داشتن ناراحتی و اختلاف در تیم‌های گروهی یک رفتار غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود بنابراین سعی کنید اختلافات را کنار گذاشته و با حس مثبت با تمام اعضای گروه همکاری کنید. اگر اختلافی بین اعضای گروه نباشد مطمئنا گروه زودتر به موفقیت می‌رسد.

شایع پراکنی و غیبت نسبت به اعضای دیگر گروه باعث اُفت نتایج کار تیمی می‌شود. کسانی که نمی‌توانند در گروه‌های تیمی اظهار وجود کنند می‌توانند بر مهارت‌های فن بیان خود کار کنند تا عملکرد خوبی در گروه داشته باشند.

اسرار سازمان را افشا نمی‌کنند

افرادی که رفتار حرفه‌ای در محل کار خود دارند سعی می‌کنند اسرار و مسائل محرمانه سازمان را جایی بازگو نکنند. این یکی از تعهدات اخلاقی افراد به سازمان‌ها محسوب می‌شود درست است که سازمان اطلاعاتی را با شما در میان می‌گذارد ولی این نشانه‌ی اعتماد آن‌ها به شما است و از اصول اخلاقی و حرفه‌ای به دور است که به این اعتماد خیانت کنید. با خیانت نکردن و حفاظت از اسرار سازمان، اعتماد سازمان به شما چند برابر می‌شود و شما می‌توانید در سازمان فردی موثر به حساب بیایید.

سرمشق خوبی هستند

کسانی که رفتار حرفه‌ای در محل کار خود دارند سعی می‌کنند از دانش و مهارت‌های خود را به دیگران نیز آموزش دهند و هدایتگر خوبی برای دیگران باشند. افراد حرفه‌ای سرمشق‌ها و الگوهای خوبی برای سایر همکاران و افراد تازه‌کار هستند.

 وقتی شما دانش و مهارت خود را به دیگران آموزش می‌دهید مطمئن می‌شوید که کارتان ناتمام نخواهد ماند. باید در نظر بگیرید که مسئولیت افراد زیر نظرتان با شماست تا وقتی تجربیات‌تان را در اختیار آن‌ها قرار ندهید نمی‌توانید از آن‌ها انتظار بهبود عملکرد داشته باشید.

به قوانین کار متعهد هستند

یکی از اصول رفتار حرفه‌ای در محل کار این است که به وظایف و مسئولیت‌ها تعهد داشته باشید. افراد متعهد نسبت به رعایت قوانین سازمان حساس هستند و همیشه سعی می‌کنند برای پیشبرد اهداف سازمان اقدامات موثری انجام دهند که این عمل باعث ایجاد انگیزه و روحیه در همکاران دیگر نیز می‌شود.

توصیه آخر

بعضی از عادت‌ها و رفتارهای غیر حرفه‌ای نیز وجود دارند که باعث می‌شود مدیر و همکاران حس خوبی نسبت به شما نداشته باشند، بنابراین به رفتارهای خود دقت بیشتری بکنید و سعی کنید عادت‌های زشت خود را کنار بگذارید.

برای داشتن رفتار حرفه‌ای از رفتارهایی مانند تکبر، وقت نشناسی، ژولیده بودن، شکایت کردن‌های بیش از حد، نمایش رفتارهای عصبی، قطع کردن صحبت‌های دیگران در جلسات مهم، وارد شدن به مرزهای شخصی دیگران، وارد کردن مسائل شخصی به محل کار، تماس‌های تلفنی طولانی مدت با دوستان و خیلی ویژگی‌های دیگری که باعث می‌شود شما را یک شخص غیرحرفه‌ای و نیروی ناکارآمد نشان دهد، جداً دوری کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید