مانند تمام مسائل دیگر زندگی در حسابداری نیز نقاط قوت و ضعف و مزایا و معایب وجود دارد . وجود این مزیت ها و عیب ها دلیل خوب یا بد بودن حسابداری نیست بلکه باید این موارد را  با شرایط افراد سنجید تا ببینیم شخص مورد نظر برای این شغل مناسب است یا خیر . به طور مثال خرید یک ماشین جدید را در نظر بگیرید. عده ای از افراد موقع انتخاب ماشین به ایمنی و قابل اطمینان بودن یک ماشین اهمیت میدهند در حالی که عده ی دیگری به دنبال قدرت و سرعت یک ماشین هستند. پس نمیتوان یک ماشین را خوب و دیگری را بد بنامیم بلکه هر ماشین بر اساس نیازها و سلایق افراد مختلف ساخته شده است که افراد ماشینی را انتخاب میکنند که با شرایط آنها سازگارتر است.

پس برای ورود به عرصه حسابداری و انتخاب آن به عنوان شغل باید ابتدا با مزیت ها و معایب و شرایط کلی آن آشنا شد و سپس انتخاب صحیح کرد که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. پس ما با بررسی 10 تا از برترین های این دلایل به توضیح بیشتر می پردازیم :

مزایای حسابداری :

  • مسیر شغلی شما کاملا روشن است : اگر شما در حال یادگیری حسابداری هستید باید متوجه این قضیه شده باشید که مسیر حسابداری بسیار واضح تر از شغل های دیگر است. به طور مثال اینکه در یک شرکت فروش دوچرخه استخدام شوید یا یک شرکت فروش محصولات لبنی کار شما چندان تفاوتی نمی کند و مسیر شما استخدام در یکی از شرکت های موجود است که نیاز به یک حسابدار دارد و حسابداری با شغل های دیگر مثل مهندسی کامپیوتر و یا مترجمی زبان نیست که آینده شغلی نامشخص تری داشته باشند.
  • پایدار و قابل گسترش است : حسابداری شغلی نیست که برای مدت کوتاهی در جایی استخدام شوید و بعد از آن مدت اخراج شوید. یکی از مزایای این شغل این است که شما طولانی مدت استخدام میشوید چون استخدام یک حسابدار جدید که با روند کاری شرکت آشنا شود و با دیگر حسابداران بتواند ارتباط خوبی برقرار کند طولانی و دارای هزینه های بیشتری است. همچنین تمامی شرکت ها در همه زمینه ها نیاز به یک حسابدار یا یک تیم حسابداری دارند. به همین دلیل با گسترش یک شرکت شغل و درآمد شما نیز ارتقاء می یابد . چشم انداز شغل حسابداری بسیار درخشان است و شرکت ها به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مسائلی همچون مالیات به یک حسابدار خبره نیازمند هستند و این نیاز با پیچیده شدن کسب و کارها و قوانین کشورها بیشتر و بیشتر نیز میشود.
  • پتانسیل رشد شما زیاد است : بعد از اتمام دوره تحصیل ، شما باید به عنوان یک حسابدار ساده در شرکتی مشغول به کار شوید اما نا امید نشوید چون پتانسیل رشد در کار شما بسیار زیاد است. در حین کار شما از حسابداران دیگر میتوانید تجربه های بسیار خوبی کسب کنید. همچنین مقالات بیشتری در مورد کار خودتون بخونید ، از خواندن کتابها غافل نشوید . اگر واقعا علاقمند به پیشرفت در کار خودتون باشید ، مطمئن باشید که پیشرفت چشمگیری میکنید و میتوانید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید.
  • درآمد حسابداری عالی است : مثل همه افراد شما نیز به دنبال یک شغل برای تامین مخارج خود و خانواده تان هستید پس درآمد یک شغل یکی از عوامل مهم است که باید بررسی شود. اکثر حسابدارها در شرکت های خصوصی و دولتی استخدام می شوند و از مزایای بیمه ، اضافه کار و … برخوردار هستند. همچنین پتانسیل حسابداری برای دریافت پروژه های خارج از ساعت کاری و همچنین آموزش حسابداری به افراد علاقمند ، تدریس در مدارس و دانشگاه ها از مزیت های این شغل است که علاوه بر ارتقاء جایگاه خودتون در سازمان میتونید با روشهای ذکر شده درآمد خودتون رو از راه های دیگر نیز افزایش دهید.
  • میتوانید هر کجا که بخواهید کار کنید : با داشتن مهارت کافی ، اکثر شرکت های بزرگ و کوچک به شما احتیاج خواهند داشت و این شما هستید که میتوانید انتخاب کنید که کجا میخواهید کار کنید ؟ در کلان شهری مثل تهران یا در یک روستای کوچک . در غرب ایران یا شرق فرقی نمیکند در همه جا شرکت های زیادی وجود دارند که باید حسابدار خبره ای مثل شما داشته باشند. البته اگر مهارت لازم را داشته باشید !
  • کسب و کار خودتان را بسازید : یکی از علاقمندی های هر شخصی این است که کسب و کار خودش را راه اندازی کند و برای خودش کار کند اما در بسیاری از مشاغل این مزیت وجود ندارد. به طور مثال یک خلبان نمیتواند ایرلاین خودش را تاسیس کند. اما یک حسابدار میتواند موسسه حسابداری تاسیس کند و حتی دیگر حسابداران را استخدام کند و یک تیم حسابداری قوی تشکیل دهد و حتی آموزشگاه حسابداری راه اندازی کند. البته این به روحیه شما بستگی دارد که روحیه کارآفرینی دارید یا خیر . چون کارآفرینی بر خلاف استخدام یک روحیه جنگجو و ریسک پذیر میخواهد چون احتمال شکست در این کار بسیار بیشتر از استخدام است.

معایب حسابداری :

  • یادگیری تمام نمیشود : اگر شما تحصیلات خودتون رو تموم کردید و مدرک حسابداری نیز دریافت کرده اید و در حال حاضر حسابدار هستید باید بدونید که یادگیری شما تمام نشده است. حداقل دانشی که نیاز دارید این است که با قوانین جدیدی که به کار شما مربوط است و تغییراتی که در آن ایجاد میشود آشنا باشید .
  • حسابداری خسته کننده است : با وجود مزیت های رشته حسابداری باید بگیم این یک حقیقت است که کار کردن روزانه با اعداد و ارقام زیاد و محاسبه های طولانی و ادامه این کار به صورت هر روز در طولانی مدت واقعا خسته کننده است. اینکه شما هر روز حداقل 6 ساعت با فایلهای اکسلی که پر است از ارقام و اعداد سر و کار داشته باشید و باید تمام دقت خودتان را به کار ببرید تا اشتباهی نیز نداشته باشید. برای بسیاری افراد تصور اینکه شما این کار را به مدت 10 سال انجام دهید واقعا غیر قابل تصور است. اینجا میتونید سوال اصلی رو از خودتون بپرسید که آیا شما قابلیت انجام چنین کاری را دارید یا خیر
  • حسابداری فصول شلوغ دارد : در حسابداری علاوه بر کارهای روزمره که در طول سال باید انجام شود و هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است ، یک سری از زمان ها بسیار کار زیاد میشود و افراد موظف هستند که اضافه کاری داشته باشند تا کار شرکت عقب نماند. به طور معمول روزهای پایانی سال که اسفند ماه را شامل میشود برای جمع بندی حساب سالیانه و حساب مالیات ها و همچنین ماه اردیبهشت ماه از ماه های بسیار پر کار برای هر حسابدار است که حتی بسیاری از حسابداران در این روزها مرخصی هم نمیتوانند داشته باشند.
  • استرس کار زیاد است : وقتی که بحث های مالی یک شرکت به میان میاید قطعا فشارها و استرس ها افزایش پیدا میکند . البته این قضیه درست مثل یک بازی کامپیوتری میماند که ممکن است  در بعضی از جاهای بازی درگیر استرس شوید و این طبیعی است اما باید توجه داشته باشید که سلامت روانی و جسمی شما را تحت تاثیر قرار ندهد. به این نکته توجه داشته باشید که هیچ مدیری دوست ندارد که مسائل مالی شرکت دچار اختلال شود و اشتباهی در محاسبه آنها صورت پذیرد.

حالا که با اصلی ترین مزیت ها و معایب حسابداری آشنا شده اید میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا شغل حسابداری برای شما خوب است یا بد ؟ آیا قابلیت انجام این کار را دارید ؟ روحیات شما با آن سازگار است ؟ علاوه بر پذیرفتن نکات مثبت آن ، نکات منفی آن شما را تحت تاثیر قرار نمیدهد ؟ اینها سوالاتی هستند که پیشنهاد میکنیم برای بهتر تصمیم گرفتن انجام دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید و از انتخاب کردن یا انتخاب نکردن این شغل دچار پشیمانی نشوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید