مراحل رسیدگی مالیاتی به صورت خلاصه :

  1. رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه
  2. هیات حل اختلاف مالیاتی
  3. شورای عالی مالیاتی
  4. هیات سه‌نفری وزارت اقتصاد
  5. دیوان عدالت اداری

حال به شرح یک‌به‌یک مراحل چرخه دادرسی مالیاتی می‌پردازیم.

مرحله اول چرخه دادرسی مالیاتی : رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه

اولین مرجع رسیدگی به شکایت مؤدی، خود اداره امور مالیاتی است. این مرحله درواقع به‌صورت مذاکره و توافق بین مؤدی و اداره مالیاتی است. مطابق قانون مؤدی از تاریخ ابلاغ مالیات 30 روز مهلت دارد تا مدارک مستدل خود را به اداره امور مالیاتی ارائه داده و درخواست تعدیل در مالیات کند. بسیاری از پرونده‌های مالیاتی، به‌خصوص پرونده‌های مالیاتی کوچک در همین مرحله به سرانجام می‌رسند.

اداره امور مالیاتی نیز تا 30 روز پس از مراجعه مؤدی مهلت دارد تا به شکایت او رسیدگی کند. درصورتی‌که در این مرحله مؤدی با اداره امور مالیاتی به توافق برسد، مراتب در برگ تشخیص مالیاتی مؤدی درج گردیده و به امضای رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه می‌رسد.

درصورتی‌که اداره امور مالیاتی اعتراض مؤدی را وارد نداند و یا نتواند با او توافق کند، به درخواست مؤدی مراتب در برگ تشخیص مالیاتی مؤدی درج‌شده و به مرحله بعدی چرخه دادرسی مالیاتی، یعنی هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود.

مرحله دوم رسیدگی مالیاتی : هیات حل اختلاف مالیاتی

همان‌طور که گفته شد پس از عدم توافق مؤدی با اداره امور مالیاتی، به درخواست وی، اداره امور مالیاتی پرونده را به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌دهد. در همین راستا اداره مذکور موظف به تشکیل هیئت حل اختلاف و ابلاغ زمان آن به مؤدی است.

هیات حل اختلاف مالیاتی متشکل از 3 نفر است؛ قاضی، نماینده سازمان امور مالیاتی و نماینده اتحادیه، صنف و یا تشکل‌های حرفه‌ای به نمایندگی از مؤدی. پرونده مالیاتی مؤدی به همراه مدارک مربوطه در این هیئت بررسی‌شده و بر اساس آن رأی صادر می‌گردد.

دادرسی مالیاتی بسیاری از پرونده‌های مالیاتی در همین مرحله به سرانجام می‌رسد. درصورتی‌که مؤدی به رأی صادره از سوی هیات حل اختلاف تمکین کند، برگ قطعی صادرشده از سوی هیات ملاک پرداخت مالیات توسط او خواهد بود و فرایند دادرسی مالیاتی همین‌جا به پایان می‌رسد.

اگر مؤدی نسبت به رأی صادره از سوی هیات اعتراض داشته باشد، تا 30 روز پس از صدور حکم می‌تواند شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ارجاع دهد. توجه داشته باشید که اداره امور مالیاتی مذکور نیز درصورتی‌که به رأی صادره اعتراض داشته باشد، همچون مؤدی می‌تواند شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ببرد.

مرحله سوم دادرسی مالیاتی : شورای عالی مالیاتی

مؤدی تا یک ماه از صدور رأی هیات حل اختلاف مالیاتی فرصت دارد تا شکایت خود را به شورای عالی مالیاتی ببرد. رأی صادرشده از سوی هیات حل اختلاف در مورد پرونده مالیاتی مؤدی در این شورا پس از سپری کردن تشریفات قانونی و بدون در نظر گرفتن ماهیت پرونده، موردبررسی قرارگرفته و درنهایت شورا این رأی را نقض و یا تائید می کند.

درصورتی‌که رأی هیات حل اختلاف از سوی این شورا رد شود، پرونده به اداره مالیاتی بازگشته و مجدداً در یک هیات حل اختلاف دیگر موردبررسی قرار می‌گیرد. درعین‌حال اگر همین رأی از سوی شورای عالی مالیاتی تائید شود، مؤدی می‌تواند شکایت خود را به مرحله دیگر چرخه دادرسی مالیاتی، یعنی هیئت سه نفری وزارت اقتصاد ارجاع دهد.

مرحله چهارم رسیدگی مالیاتی : هیات سه‌نفری وزارت اقتصاد

درصورتی‌که مؤدی مشکل خود را نتواند در هیچ‌یک از سه مرجعی که پیش‌ازاین ذکر شد حل کند، می‌تواند شکایت خود را به هیات سه‌نفری وزارت اقتصاد ببرد. این هیات که برای جلوگیری حداکثری از خروج پرونده از سازمان امور مالیاتی و دولت تشکیل‌شده است، پیش از ارجاع پرونده به دیوان عدالت اداری در جریان دادرسی مالیاتی قرار می‌گیرد.

این هیات همان‌طور که از نام آن پیداست، از 3 نفر که وزیر امور اقتصادی و دارایی آن‌ها را انتخاب می‌کند تشکیل می‌شود. پس از بررسی پرونده مالیاتی مؤدی در این هیات، رأی مربوطه صادر می‌گردد.

پرونده‌های مالیاتی بسیار کمی هستند که فرایند دادرسی مالیاتی آن‌ها تا این مرحله ادامه پیدا می‌کند. بااین‌حال، حتی درصورتی‌که مؤدی قصد تمکین از رأی صادرشده از سوی این هیات را نیز نداشته باشد، می‌تواند در دیوان عدالت اداری از سازمان امور مالیاتی شکایت کند که این مرحله پنجم یا همان آخرین مرحله از چرخه دادرسی مالیاتی است.

مرحله پنجم چرخه دادرسی مالیاتی : دیوان عدالت اداری

طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مطابق با قوانین و مقررات سیستم قضایی حاکم بوده و تا حدود زیادی از سیستم حاکم بر سازمان امور مالیاتی متفاوت است. مؤدی باید با اختیار کردن یک وکیل دادگستری شکایت خود از سازمان امور مالیاتی را در این دیوان مطرح کند.

مؤدی تا 3 ماه پس از تاریخ صدور آخرین رأی که همان رأی هیات سه‌نفری است، فرصت دارد شکایت خود از سازمان امور مالیاتی را تسلیم دیوان عدالت اداری کند. البته مؤدی حتی پس از صدور رأی از سوی هیات حل اختلاف هم می‌تواند مستقیماً به دیوان عدالت اداری مراجعه کند، اما به دلیل پیچیدگی‌ها و زمان‌بر بودن این پروسه، طرح شکایت در سایر مراجع دادرسی مالیاتی بسیار منطقی‌تر است.

چگونه می‌توان رسیدگی مالیاتی را در کمترین زمان ممکن به نتیجه رساند؟

همه این‌ها بستگی به نوع دفاع مؤدی از اظهارنامه مالیاتی و پرونده مالیاتی و لایحه تنظیمی خود دارد. اگر مؤدی بتواند به‌خوبی و با استناد به قوانین مالیاتی مراجع رسیدگی به شکایت را قانع کند، پرونده مالیاتی او به‌سرعت بسته می‌شود. اما مسئله اینجاست که چه کسی می‌تواند آن‌قدر به قوانین تسلط داشته باشد که نماینده اداره مالیات را شکست دهد.

مشاوره مالیاتی میزان تراز با بهره‌گیری از باتجربه‌ترین مشاوران مالیاتی در امور دادرسی مالیاتی، یکی از مورد اعتمادترین مراکز مشاور مالیاتی در ایران است. با سپردن دادرسی مالیاتی پرونده خود به میزان تراز ، با خیالی آسوده کسب‌وکار خود را مدیریت کنید و از درگیری بیهوده با اداره مالیاتی و پذیرفتن ریسک بالای آن خودداری کنید.

مشاور و وکیل مالیاتی کیست و چه وظایفی بر عهده دارد ؟

مشاور مالیاتی یا وکیل مالیات یک فرد متخصص، تحصیل‌کرده در حوزه‌های مالی و حسابداری است که علاوه بر تسلط به دانش حسابداری و حسابرسی، اشراف کاملی به حقوق و قوانین مالیاتی داشته و تجربه اداره پرونده‌های مالیاتی در مراجع قضایی را دارد.

شرح وظایف وکیل مالیات

یک وکیل مالیات با شناختی که از قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مالیاتی دارد، می‌تواند یک سازمان را در پرداخت مالیات کمتر یاری کند. کاهش هزینه‌های ناشی از مالیات یک شرکت، به دو روش به کمک مشاور مالیاتی انجام می‌گیردکه عبارتنداز:

– دادرسی مالیاتی

بخش دیگر کار وکیل مالیات، در دست گرفتن پرونده مالیاتی یک مجموعه در اداره مالیات و حل مشکلات آن در هیئت‌های حل اختلاف و مراجع قانونی رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی است. صاحبان مشاغل هرساله در موعد مقرر، اقدام به پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیات می‌کنند. در برخی موارد، مأمور ممیز مالیاتی با توجه به بررسی‌های خود، اظهارنامه مالیاتی شرکت را رد کرده و رقم دیگری را به‌عنوان مالیات برای شرکت در نظر می‌گیرد. در این مواقع شرکت نیاز به فردی دارد که بتواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کرده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط مجموعه جلوگیری کند.

 وکیل مالیات با در دست گرفتن پرونده مالیاتی شرکت، با تخصص و تجربه خود و همچنین تسلطی که به قوانین مالیاتی دارد، با حضور در هیئت حل اختلاف و دفاع از اظهارنامه مالیاتی ارسال‌شده توسط شرکت مطبوع خود، رأی صادره از سوی اداره مالیات را برگردانده و از پرداخت مالیات مضاعف توسط شرکت جلوگیری می‌کند.

– پشتیبانی مالیاتی

وکیل  مالیات در درجه اول به دادن مشاوره مالیاتی به مدیران مالی شرکت پرداخته و آن‌ها را با پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی آشنا می‌کند. کارکنان بخش مالی یک شرکت و یا شخص وکیل مالیات به تنظیم صورت‌های مالی شرکت می‌پردازند به شکلی که این صورت‌های مالی به شفاف‌ترین و دقیق‌ترین شکل خود تنظیم‌شده و باعث پرداخت حداقلی مالیات شوند. نظارت بر قراردادهای منعقده، بررسی نحوه پرداختی‌ها و دریافتی‌های شرکت و همچنین معرفی راه‌های استفاده از معافیت‌های مالیاتی از دیگر فعالیت‌های وکیل مالیات در بخش پشتیبانی مالیاتی است.

از دیگر وظایف یک وکیل مالیات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبول پرونده های بدهی مالیاتی و تعیین تکلیف آنها
  • ارائه مشاوره تخصصی و وکالت دعاوی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده
  • مشاوره حقوقی پیرامون بخشودگیها، پاداشها، جرائم مالیاتی و عوارض گوناگون
  • ارائه مشاوره حقوقی و وکالت دعاوی در امور مالیات بر درآمد شرکتها، اجاره، املاک، کشاورزی، مستقلات و سرقفلی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، اعتراض به برگه تشخیص مالیات، تهیه و تنظیم و تسلیم لوایح اعتراضیه و دفاعیات مالیات و حضور در هیأتهای حل اختلاف مالیاتی
  • شکایت به موقع از تصمیمات قطعی هیأتهای بدوی و تجدیدنظر حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی

ویژگی های برجسته و ممتاز یک وکیل مالیات

  •  دارای مدرک تحصیلی در رشته های حقوق و مالی و اقتصاد باشد
  •  تسلط بالا بر فنون مذاکره
  •  مسلط بر نحوه استفاده از قوانین مالیاتی به همراه تمامی تبصره ها و بخشنامه ها
  •  مطالعه روزانه قوانین به لحاظ نیاز دفاعی در انواع پرونده ها
  •  حضور روزانه در اداره دارایی و هیات های مختلف
  •  بروزرسانی رزومه با سوابق اجرایی جدید تر
  •  برقراری ارتباطات تنگاتنگ قانونی با انواع حوزه های مالیاتی
  •  تسلط بر کوتاه کردن مسیر پرونده ها و استفاده از فرصت ایجاد شده برای پرونده جدید
  •  تسلط کافی بر قوانین بیمه تامین اجتماعی

حالا که با وکیل مالیات و وظایف آن آشنا شدید به این مسئله نیز واقف شده‌اید که همه کسب‌وکارها نیاز به مشاوره یک وکیل مالیات دارند تا از ضررهای احتمالی ناشی از پرداخت مالیات مضاعف جلوگیری کنند.

پیچیدگی و متعدد بودن مقررات مالیاتی، موجب سردرگمی اشخاص می‌شود و شناخت این امر که جرم مالیاتی صورت پذیرفته‌شده است یا نه و فرد مرتکب، چه اقداماتی باید انجام دهد و جریان دادرسی و رسیدگی آن به چه شیوه‌ای می‌باشد باید از وکیل مالیات کمک گرفت و کار را به کاردان سپرد که دشواری‌ها و پیچیدگی مسیر را شخص تحمل نکند .مؤسسه حقوقی ملک پور با بهره مندی ازوکلای مجرب مالیاتی در خصوص طرح و دفاع از کلیه دعاوی مالیاتی، از جمله مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد، مالیات بر اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات بر سرقفلی، مالیات بر نقل و انتقال املاک و غیره به شما در داخل و خارج از کشور ارائه خدمت می نماید.